April 6, 2012

Mencari Kayu Ping Pong (Blade) yang Terbaik Untuk permainan anda



Blade ping pong adalah sebahagian peralatan penting dalam sukan ping pong. Walaupun kayu ping pong amatur datang sekali dengan getah, Pemain profesional umumnya membeli kayu ping pong dan getah mereka dan memasang mereka secara berasingan.
Terdapat banyak perbezaan di kalangan kayu ping pong yang mungkin membuat kayu yang lebih berkesan untuk satu jenis pemain daripada yang lain. Beberapa perbezaan ini akan dibincangkan di bawah.

Berat vs Ringan
Blade yang lebih berat akan membolehkan anda untuk memukul bola dengan daya yang luar biasa, tetapi ia juga akan melambatkan masa tindak balas anda. Blade yang ringan membolehkan anda untuk memukul bola dengan cepat, tetapi ia tidak membenarkan anda menggunakan tahap tenaga anda mungkin akan mendapat dengan blade yang lebih berat. Kebanyakan pemain berkompromi mengenai isu ini dan memilih bilah yang di tengah-tengah, seperti blade medium.

Keras vs fleksibel
Jika anda adalah seorang pemain yang pantas yang suka pukulan yang kuat dan keras, maka blade sengit akan menjadi pedamping anda yang terbaik. Jika anda bergantung kurang daya atau kejam dan kasar dan banyak lagi mengenai taktik halus seperti meletakkan putaran yang tidak dijangka pada bola, kemungkinan anda akan menjadi lebih selesa dengan blade sedikit lebih fleksibel.


Berat pada pemegang vs Berat pada kepala blade
Jika anda seorang pemain yang suka menyerang (offensive), anda mungkin mahu yang paling berat blade anda ditempatkan pada kepala untuk menyukarkan pihak lawan anda mengembalikan(return) bola dengan sedikit tambahan "ketekunan." Seorang pemain pertahanan mungkin akan menjadi lebih selesa dengan kawalan yang ditawarkan oleh blade yang mana kebanyakan dari berat yang terletak berhampiran pemegang.

Bentuk Pemegang: Flared(FL) vs Straight(ST)
Kebanyakan pemain mempunyai pukulan depan yang kukuh dan oleh itu lebih suka blade yang kembang sedikit di bahagian bawah pemegang iaitu pemegang Flared(FL), yang membolehkan mereka untuk menjaga kawalan cengkaman mereka walaupun mereka memukul yang paling sukar. Walau bagaimanapun, beberapa pemain mempunyai pukulan kilas yang sangat kuat dan pukulan depan tidak begitu menggerunkan. Pemain-pemain dengan pukulan kilas yang kuat cenderung untuk memilih untuk menggunakan pemegang yang lurus iaitu Straight(ST) supaya mereka boleh beralih blade (flip) dengan mudah pada tangan mereka tanpa perlu bimbang tentang pemegang Flared(FL) mendapatkan dengan cengkaman.

Sesetengah pemain lebih suka untuk menggunakan pemegang anatomi iaitu Anatomic(AN), bermakna pemegang yang dibentuk untuk menampung kira-kira tangan manusia.


Beberapa Nasihat tambahan
Memasang blade dan getah bagi menghasilkan produk terbaik untuk anda boleh menjadi mahal dan memakan masa. Jika anda seorang pemain kasual atau amatur, anda mungkin tidak perlu blade yang mahal. Malah, beberapa pemain amatur membeli blade pertama mereka mengetahui bahawa sebuah blade profesional menghantar bola terbang cepat dan keras. Ia mengambil sedikit masa untuk belajar untuk mengawal strok.
Sebaik sahaja anda telah pergi ke segala masalah membeli dan membina blade anda, jangan mudah hilang sabar dan hempas balde anda ke lantai, baling pada seseorang atau memukul seseorang dengan blade, atau mengetuknya pada meja ping pong. Bukan sahaja anda boleh mencederakan orang lain, anda boleh memusnahkan blade yang unik dan mahal.

Bermain permainan yang baik adalah hanya separuh pertempuran dalam permainan pingpong. Anda juga perlu untuk mencari peralatan yang menyokong gaya permainan. Itulah mengapa, Anda perlu berfikir begitu banyak dan bijak dalam memilih blade pingpong yang paling sesuai untuk anda.


source: http://www.tabletennismaster.com/table-tennis-blade.html

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...